Stockholm: Ska 50-årsfesten eller bröllopet anordnas som en mingelfest? Här ges tre viktiga saker att tänka på.
Lokalen
Prisnivå, storlek och läge är de tre mest avgörande faktorerna i val av festlokal. Lokaler i centrala Stockholm kostar mycket mer än de en bit ”utanför tullarna”. Men samtidigt får man anpassa lokalen efter gästerna. Kommer många åka dit kommunalt kan det vara smidigt att festlokalen är nära en tunnelbana eller busshållplats. Storleken är helt avgörande för hur många som kan bjudas in. Välj en lokal som är anpassad för just det antal personer som kommer. En för stor lokal kan upplevas tom och ödslig och en för liten ger trängsel. Fundera även på om gästerna enbart ska vara inne eller även kunna gå ut och ta en promenad i en grön och skön omgivning? Det finns exempelvis flera slott i utkanten av Stockholm som har mycket fina omgivningar. Passar utmärkt för bröllop, konferenser eller fester där man inte vill få insyn av folk som går förbi.
Mingelmat
Enklaste vägen är att beställa mingelmat via catering. Då behöver du enbart veta hur många som kommer till festen varpå cateringföretaget gör ordning rätt mängd (och ofta lite mer). Smidigt, snabbt och lyxigt – men dyrare än att göra själv. Kom ihåg att kolla om någon av gästerna har allergier eller av annan anledning behöver specialkost. Ha även en bredd på mingelmaten så att det inte enbart är fisk- och skaldjur. Här finns just en av de stora fördelarna med mingelmat då maten kan anpassas mot helt olika inriktningar.
Hur mycket mingelmat ska man räkna med om man gör den själv? Tidningen Ellematovin anger att mingel under några timmar kräver 3 – 5 bitar mingelmat per timme och person. Vidare om beräkning för mingelmat och catering går att ta reda på via cateringföretag.
Mingelfest – För att lära känna varandra
Det som främst kännetecknar en mingelfest är mingelmaten och att gästerna ska lära känna varandra genom minglet. Det är av denna anledning som mingelfester ofta anordnas vid event, branschträffar eller liknande. Tillfällen då målet är att få personer att knyta nya kontakter, bygga nätverk och skapa förutsättningar för framtida samarbeten.
Men självklart kan även mingelfesten anordnas vid bröllop. Det kan vara en smidigt alternativ för de som vill undvika en stel fest där alla gäster sitter på exakt samma plats under hela kvällen – oavsett om de gillar att prata med sin bordsgranne eller inte.